Tremenda ruta al voltant del Vignemale i Roland part 1

Sense cap tipus de dubte, una de les rutes més exigents i dures que hem fet… però també una de les més boniques… I els dies ens han acompanyat mooooolt!!!En total uns 60 km i uns 5000 m de pujada i tants mateixos de baixada que ens han portat durant 3 dies per lloc inoblidables.

Ruta complerta de 3 dies.

Arribem ben d’hora del matí de dilluns a Bujaruelo, la nit abans hem dormit a un poble que es diu Fiscal a un hostal molt baratet i que està força bé. Son 30 km però ben bé una hora perquè els últims km consten de pista en no gaire bon estat… A l’entrada de la pista ens trobem un xicot fent autstop i l¡agafem, ell va també a Bujaruelo on estava treballant aquest estiu, al refugi i càmping que es troba al costat del pont i l’eglésia de San Nicolás. Un cop patint infinitament pel nostre cotxe i els seus baixos, arribem finalment a aquest bonic paratge on començarà la nostra ruta.

Es tracta d’anar pujant la vall del riu Ara, primer per el GR durant força estona, fins un moment on aquest es separa per agafar un coll i anar cap a la zona de Panticosa. Nosaltres allà seguim el riu, sempre per la dreta, per una preciosa vall amb algunes vaques, cabanes,etc… El camí és preciós i tot i que ens havíem dit que era moooolt llarga se’ns fa curta i arribem doncs a la capçalera, on dinem. Aquí trobem un circ preciós, en un dels pics del qual surt un avió, deixant un bonic rastre que ens deixa bocabadats. Un cop dinats i sense saber-ho ens queda la pitjor part, trobar el camí lleument perdedor fins que trobem les senyals per pujar el puerto de los mulos, frontera amb França que ens deixarà  a la vall francesa, encarada al refugo d’Oulettes de Gaube, el nostre primer destí… Al principi no veiem gaire res i la baixada és rocosa i no gaire bonica, però conforme anem baixant ens trobem amb la cara nord del Vignemale, que es preciosa no el següent… Una de les imatges més impactants que he vist, i no n’he vist poques….totalment imprescindible per mi. Des del refugi la visió es perfecta… Fem una mica el burro, dutxa d’aigua freda, ioga per estirar davant la cara nord i veiem com es va enfosquint i van sortint els estels… Estic breathless…Sense respiració vaja 😉

Bonics racons de la vall del Ara

Pujnat al costat del riu

Cabanes pel camí

Ja som a dalt amb el circ al fons

Fumarola d'un avió

Fumarola d’un avió

El Vignemale

Peus i cara Nord del Vignemale

Fent ioga en un lloc preciós

Clras i ombres

Es va fent de nit, un cel espectacular

El dimarts ens llevem i després d’un esmorzar regulín al refugi ens podem amb marxa per començar la jornada, avui ens espera un dia durillo, amb força pujada inicila i després anar baixant fins arribar al poble de Gavarnie, que tinc ja ganes de conèixer pel seu circ… Anem pujant fins al coll de l’Orquette d’Ossue (aquí els colls son horquetes (forques suposo en francès). Un cop arribem allí decidim que el Petit Vigneale sembla molt assequible i que el podríem fer, per tant decidim pujar. La pujada és fàcil, sense massa dificultats, en alguns trams poc senyalitzada però tampoc sembla gaire necessari ja que es veu molt bé el cim i no hi ha trossos xungos. Des de dalt podem veure la glacera per la qual s’accedeix al Vignemale, que no es troba en els seus millors mments però sembla ser que és la segona glacera més gran dels Pirineus, la vall on es troba el refugi on hem dormit i la vall que anirem baixant avui per arribar a Gavarnie.

Si,una altra...caranord al matí

Si,una altra…caranord al matí

Els Vignemales des del coll

La glacera del Vignemale o d'Ossue

La glacera del Vignemale o d’Ossue

La vall d'on venim

La vall d’on venim

La vall a la que baixarem

El cim

El Casc i la Brecha de Roland a lo lluny

La baixada es fa una mica pesada i arribem a un altre refugi que hi ha per accedir al Vignemale, on aprofitem les taules de fora per esmorzar… D’aquí anem baixant, ens trobem amb unes coves aprofitades per fer-hi com cases en l’atiguitat i vàries petites zones glaçades o “neveros” (m’encanta aquesta paraula) amb milers de marmotes i ocellets. Molta aigua, molt verd… una vall molt espectacular. En un moment passem per un petit estret que deixa el riu amb una cascada molt bonica i finalment arribem a un llarg pla on hi ha al fons una petita presa. Aquí tenim dues opcions, o seguir una pista asfaltada fins a Gavarnie, opció curta; o anar pel GR que dóna més volta però per camins més bonics i com no decidim anar per la segona… Anem vorejant les muntanyes i seguint la vall pel seu vessant dret i de tant en tant anem entrant a valls, algunes més grans i alguna de molt petita, passem per boscos fins que arribem a una cabana on teni ja vistes del circ de Gavarnie. Ara toca baixar a lo bèstia i creuar vàries vegades una carretera que va fins a les pistes d’esquí… Passem per un refugi prop de Gavarnie on no ens quedarem, sinó que baixem fins al poble i ens quedarem a la gyte d’etape Oxygene que ens van recomanar. La veritat es que aigua calenta, una haitació per nosaltres sols amb vistes al circ de Gavarnie per molt poc i poder anar al super del poble a comprar menjar pels dies que queden s’agraeix… I el sopar boníssim.

Una casa-cova a la muntanya

L'estret del riu

L’estret del riu

Passem per "neveros"

Passem per “neveros”

Una petita cascada

Una vaca molt feliç

Un pla on es bifurquen els camins

Un llac blau impossible al fons

Seguint el GR

Vistes vesprenques del circ de Gavarnie, es molt a prop ja...

Vistes vesprenques del circ de Gavarnie, es molt a prop ja…